Innowacja pedagogiczna

 

                 Zespół Szkół w Gilowicach

 

 

Non scholae sed vitae discimus

 

 

Naprawdę warto się uczyć!

Innowacja pedagogiczna

 

realizowana przez:

dr Agnieszkę Kastelik-Herbuś – polonistę

mgr Kamilę Urbaniec – pedagoga szkolnego

mgr. Tomasza Chamerę – katechetę

mgr. Pawła Targosza – plastyka, anglistę

                                                                                                                   Parafia Rzymskokatolicka

pw. św. Andrzeja Apostoła

w Gilowicach

 

 

 

 

 

 

 

 

   Uzasadnienie

Uczeń jest człowiekiem nieukształtowanym, jest masą, z której formuje się osoba dorosła  z określonym zasobem wartości, w które wierzy i które wprowadza w życie. Czynników wpływających na tworzenie się dorosłej jednostki jest wiele. Wśród nich nie do przecenienia jest dom rodzinny i hierarchia wartości wpojona małemu dziecku. Ogromną rolę odgrywają środki masowego przekazu, technologia informacyjna, wzorce propagowane w mediach, a zwłaszcza w Internecie. Równie ważne (a na pewnym etapie życia może nawet najważniejsze) jest środowisko, w którym młody człowiek wzrasta, grupa rówieśnicza i autorytety, osoby charyzmatyczne zaangażowane w wychowanie  i rozwijanie dziecka.

Zdolny, ambitny uczeń przeciętnej szkoły publicznej ma nieograniczony dostęp do masowej informacji, przy czym jego umiejętność selekcji i krytycznego podejścia do propagowanych wartości (antywartości) jest nikła. Zdolny, ambitny uczeń przeciętnej szkoły publicznej styka się z grupą rówieśników bardzo różnorodną i bardzo różnym podejściem do rozwijania swoich pasji i zainteresowań naukowych. Zdolny, ambitny uczeń przeciętnej szkoły publicznej niejednokrotnie czuje się wyobcowany wśród przeciętnych rówieśników i pozostawiony samemu sobie przez nauczycieli poświęcających czas osobom z różnego rodzaju opiniami PPP, problemami natury emocjonalnej czy dydaktycznej.

Zespół Szkół w Gilowicach jest szkołą publiczną, która niejednokrotnie starała się pomagać zdolnym, ambitnym uczniom. Spośród wielu podejmowanych działań w tej sferze wymienić można chociażby ufundowane od 2011 roku Stypendium Dyrektora dla najlepszego ucznia, szereg wyjazdów edukacyjnych, warsztatów teatralnych, realizowanych w szkole innowacji pedagogicznych czy projektów unijnych. Były to jednak działania jednostkowe i nieusystematyzowane.

Głównym celem innowacji jest programowe i systematyczne wspieranie uczniów zdolnych i jednocześnie pracowitych, często idących pod prąd, wbrew obecnym modom i hierarchiom wartości. Zwieńczeniem wszystkich działań byłby czterodniowy obóz naukowy w Krakowie.

Inspiracje

 Rozmowy z uczniami i pedagogiem na temat wspierania uczniów zdolnych.

Brak stałego i systematycznego promowania pracy i nauki, uczniów z najlepszymi wynikami w nauce.

Chęć promowania wśród uczniów szkoły wiejskiej i publicznej modelu ucznia elitarnego, odnoszącego sukcesy.

 

Adresaci

Najlepsi uczniowie klas V-VII Zespołu Szkół w Gilowicach

 

Ramy przestrzenne

Zespół Szkół w Gilowicach

Teatr Ludowy w Krakowie

Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

Narodowe Centrum Promieniowania Synchrotronowego Solaris w Krakowie

Muzeum Narodowe w Krakowie

 

Ramy czasowe

 

Październik 2017 – maj 2018

 

Współpracownicy

 

prof. dr hab. Jan Święch – pracownik naukowy Uniwersytetu Jagiellońskiego

prof. dr hab. Stanisław Sroka – pracownik naukowy Uniwersytetu Jagiellońskiego

dr hab. Zenon Piech

dr Bogusław Kastelik – pracownik naukowy Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie

Piotr Kołpak – doktorant, pracownik naukowy Uniwersytetu Jagiellońskiego

pracownicy naukowi Narodowego Centrum Promieniowania Synchrotronowego „Solaris”

Piotr Piecha – aktor Teatru Ludowego w Krakowie

Maria Krupa – przewodnik po Krakowie

Alicja Dyduch – prezes Towarzystwa Miłośników Gilowic

 

Cele

Promowanie nauki i pracy jako wartości niezniszczalnych i niepodważalnych

Wszechstronne rozwijanie i kształtowanie  młodego człowieka

Kształtowanie postaw patriotyzmu –  służba ojczyźnie poprzez naukę i poznawanie historii

Wprowadzenie młodego człowieka w szeroko rozumiany świat nauki i kultury

Doskonalenie sprawności analizy i interpretacji tekstów kultury i ich  krytycznego oceniania

Doskonalenie rozumienia komunikatów o coraz bardziej skomplikowanej organizacji (werbalnych  i niewerbalnych)

Stwarzanie młodemu człowiekowi możliwości prezentacji własnej osoby

Preorientacja zawodowa

 

 

 

 

Plan działań

 

Zadanie do wykonania Termin realizacji Osoby odpowiedzialne
Opracowanie innowacji 09.2017 Agnieszka Kastelik-Herbuś, Kamila Urbaniec,
ks. Tomasz Chamera, ks. Krzysztof Cojda, Paweł Targosz
Opracowanie regulaminu „Obozu naukowego w Krakowie” 10.2017 Autorzy innowacji przy współpracy Dyrekcji oraz Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół         w Gilowicach
Pozyskanie sponsorów 10.2017 – 05.2018 dyrektor – Anna Satława,

wicedyrektor – Zofia Kastelik;

autorzy innowacji

Promowanie innowacji
w środowisku
10.2017 – 05.2018 dyrektor – Anna Satława,

wicedyrektor – Zofia Kastelik;

autorzy innowacji

Zbiórka środków finansowych
na rzecz stypendystów
11.2017 ks. Krzysztof Cojda, ks. Tomasz Chamera
Monitorowanie postępów
w nauce
10.2017 – 01.2018 dyrektor – Anna Satława,

wicedyrektor – Zofia Kastelik,

Agnieszka Kastelik-Herbuś

Wybór najlepszych uczniów szkoły – praca komisji

wg Regulaminu

02.2018 dyrektor – Anna Satława,

wicedyrektor – Zofia Kastelik, autorzy innowacji oraz Rada Pedagogiczna

Udział w Seminarium „Sztuka recytacji dla nauczycieli                i uczniów” 02. 2018 r. Agnieszka Kastelik-Herbuś, Paweł Targosz
„Wyrazić siebie” – warsztaty
z autoprezentacji
02.2018 r. Piotr Piecha
Przygotowanie obozu naukowego 02.2018 – 05.2018 Agnieszka Kastelik-Herbuś,

ks. Tomasz Chamera

Spotkanie organizacyjne
z rodzicami
04.2018 dyrektor – Anna Satława,

wicedyrektor – Zofia Kastelik,

 autorzy innowacji

Przygotowanie gali

w Collegium Novum

04. 2018 -05.2018 prof. dr hab. Jan Święch,

prof. dr hab. Stanisław Sroka, Piotr Piecha, Agnieszka Kastelik-Herbuś, Tomasz Chamera, Paweł Targosz

Wyjazd na obóz naukowy 17.05-19.05. 2018 Agnieszka Kastelik-Herbuś,

ks. Tomasz Chamera

Uroczysta gala podsumowująca 18.05.2018 Piotr Piecha, autorzy i współpracownicy innowacji
Sprawozdanie z innowacji, rozliczenie innowacji 05.2018-06.2018 autorzy innowacji
Ewaluacja innowacji 05-06. 2018 Agnieszka Kastelik-Herbuś, Paweł Targosz

 

 

Obóz naukowy – plan pobytu w Krakowie

Dzień I czwartek 17 maja
6.45-7.15 Msza święta w kościele w Gilowicach.
7.30 Wyjazd do Krakowa.
9.30-10.30 Zwiedzanie  Rynku z przewodnikiem i prof. dr. hab. Stanisławem Sroką
10.30-12.00 Muzeum w Podziemiach + Wieża Ratuszowa.
12.00-13.00 Czas wolny.
13.00-14.00 Przejście ulicami Krakowa z przewodnikiem i prof. dr. hab. Stanisławem Sroką
14.00-16.00

 

Muzeum Narodowe „Broń i barwa w Polsce” – lekcja muzealna „Rycerz i jego zbroja”.
16.00-18.30 Zakwaterowanie w Pensjonacie „Pola” + obiadokolacja.
19.00-21.00 Aqua Park.
22.00 Cisza nocna.
Dzień II piątek 18 maja
  Śniadanie.
9.00-10.30 Zajęcia w Narodowym Centrum Promieniowania Synchrotronowego „Solaris” wraz  z prof. dr. hab. Stanisławem Sroką
11.00-12.00 Czas wolny.
12.30-14.00 Hystoryland
14.15.-15.00 Zajęcia z dr. Piotrem Kołpakiem
15.00-16.45 Przygotowanie do mszy i gali.
16.00-16.45 Msza w Kolegiacie św. Anny.
17.00-18.30 Gala wręczenia pamiątkowych dyplomów lub stypendiów finansowych oraz stypendiów.
18.30-19.30 Wspólna kawa.
20.30 Obiadokolacja.
Dzień III sobota 19 maja
7.30 Msza święta.
8.00-9.00 Śniadanie.
10.00-12.00 Zwiedzanie Wawelu  z dr. Bogusławem Kastelikiem.
12.00-13.00 Czas wolny.
14.00-15.00 GoJump.
16.15-18.00 Ogród Doświadczeń (lekcja „Zabawy z ciśnieniem”).
18.20-19.30 Relaks w Teatrze (wspólna pizza).
19.30 Spektakl w Teatrze Ludowym w Krakowie.
22.00 Pamiątkowe zdjęcie z aktorami grającymi w przedstawieniu.
24.00 Powrót do Gilowic

 

Oczekiwane efekty:

 wzrost świadomości młodego człowieka,

promowanie w szkole i środowisku lokalnym uczniów osiągających bardzo dobre wyniki w nauce,

zapewnienie wszechstronnego rozwoju młodego człowieka,

poszerzenie wiedzy uczniów,promowanie w środowisku lokalnym osób, które osiągnęły sukces naukowy.

 

 

Ewaluacja innowacji

 

         Zajęcia z filmu ewaluowane będą przy pomocy takich narzędzi, jak:

– „tarcza strzelecka”, która polega na zaznaczaniu przez uczniów swojego udziału na zajęciach  w odpowiednim miejscu na tarczy podzielonej na pola odpowiednio: sens wyjazdu, mój rozwój, organizacja, atmosfera

– „kosz na śmieci i walizka” – umieszczone na tablicy lub ścianie symbole śmietnika i walizki są miejscem, gdzie uczniowie po zajęciach przyczepiają małe karteczki z odpowiedzią na pytania:

„Co Ci się podobało i chciałbyś zabrać ze sobą?”

„Co Ci się nie podobało i co chciałbyś wyrzucić z pamięci?”

– wystawa zdjęć (fotoreportaż) i opinii uczestników obozu na szkolnych korytarzach.

            Pisemne formy ewaluacji to ankieta, której poddani zostaną uczestnicy obozu naukowego oraz ich rodzice. Wnioski z tych działań zostaną przedstawione Radzie Pedagogicznej oraz rodzicom     i uczniom. Formą ewaluacji będą także zdjęcia i filmiki stworzone przez uczniów, które będą zaprezentowane na korytarzu szkolnym.

 

Lista osób zakwalifikowanych do uczestnictwa w obozie naukowym

17-19 maja 2018 r.

L.p Imię i nazwisko klasa Średnia ocen
1.        Słonka Jagoda VIa 5,25
2.        Duś Zuzanna Va 5,17
3.        Kasprzyk Weronika Va 5,17
4.        Lejawka Krzysztof Vb 5,17
5.        Stanaszek Łukasz VIb 5,17
6.        Zych Kinga VIb 5,17
7.        Bylica Zofia Vb 5,08
8.        Herbuś Piotr VIa 5,08
9.        Jodłowiec Łukasz Va 5,0
10.    Stokłosa Natalia Va 5,0
11.    Górny Aleksandra Vb 5,0
12.    Salachna Wiktoria Vb 5,0
13.    Biernatek Aleksandra Va 4,92
14.    Malina Mikołaj VIa 4,92
15.    Luber Zuzanna VIIa 4,87
16.    Mach Wiktoria VIIa 4,87
17.    Mazurek Natalia Va 4,83
18.    Świerczek Kacper Va 4,83
19.    Salachna Paweł Vb 4,75
20.    Kastelik Joanna VIa 4,75
21.    Pyclik Julia Va 4,67
22.    Salachna Martyna Vb 4,67
23.    Kastelik Radosław VIa 4,67
24.    Wnętrzak Katarzyna VIa 4,67