Zespół Szkół w Gilowicach
Non scholae sed vitae discimus
Naprawdę warto się uczyć!
Innowacja pedagogiczna
realizowana przez:
dr Agnieszkę Kastelik-Herbuś – polonistę
mgr Kamilę Urbaniec – pedagoga szkolnego
mgr. Tomasza Chamerę – katechetę
mgr. Pawła Targosza – plastyka, anglistę
Parafia Rzymskokatolicka
pw. św. Andrzeja Apostoła
w Gilowicach
Uzasadnienie
Uczeń jest człowiekiem nieukształtowanym, jest masą, z której formuje się osoba dorosła z określonym zasobem wartości, w które wierzy i które wprowadza w życie. Czynników wpływających na tworzenie się dorosłej jednostki jest wiele. Wśród nich nie do przecenienia jest dom rodzinny i hierarchia wartości wpojona małemu dziecku. Ogromną rolę odgrywają środki masowego przekazu, technologia informacyjna, wzorce propagowane w mediach, a zwłaszcza w Internecie. Równie ważne (a na pewnym etapie życia może nawet najważniejsze) jest środowisko, w którym młody człowiek wzrasta, grupa rówieśnicza i autorytety, osoby charyzmatyczne zaangażowane w wychowanie i rozwijanie dziecka.
Zdolny, ambitny uczeń przeciętnej szkoły publicznej ma nieograniczony dostęp do masowej informacji, przy czym jego umiejętność selekcji i krytycznego podejścia do propagowanych wartości (antywartości) jest nikła. Zdolny, ambitny uczeń przeciętnej szkoły publicznej styka się z grupą rówieśników bardzo różnorodną i bardzo różnym podejściem do rozwijania swoich pasji i zainteresowań naukowych. Zdolny, ambitny uczeń przeciętnej szkoły publicznej niejednokrotnie czuje się wyobcowany wśród przeciętnych rówieśników i pozostawiony samemu sobie przez nauczycieli poświęcających czas osobom z różnego rodzaju opiniami PPP, problemami natury emocjonalnej czy dydaktycznej.
Zespół Szkół w Gilowicach jest szkołą publiczną, która niejednokrotnie starała się pomagać zdolnym, ambitnym uczniom. Spośród wielu podejmowanych działań w tej sferze wymienić można chociażby ufundowane od 2011 roku Stypendium Dyrektora dla najlepszego ucznia, szereg wyjazdów edukacyjnych, warsztatów teatralnych, realizowanych w szkole innowacji pedagogicznych czy projektów unijnych. Były to jednak działania jednostkowe i nieusystematyzowane.
Głównym celem innowacji jest programowe i systematyczne wspieranie uczniów zdolnych i jednocześnie pracowitych, często idących pod prąd, wbrew obecnym modom i hierarchiom wartości. Zwieńczeniem wszystkich działań byłby czterodniowy obóz naukowy w Krakowie.
Inspiracje
Rozmowy z uczniami i pedagogiem na temat wspierania uczniów zdolnych.
Brak stałego i systematycznego promowania pracy i nauki, uczniów z najlepszymi wynikami w nauce.
Chęć promowania wśród uczniów szkoły wiejskiej i publicznej modelu ucznia elitarnego, odnoszącego sukcesy.
Adresaci
Najlepsi uczniowie klas V-VII Zespołu Szkół w Gilowicach
Ramy przestrzenne
Zespół Szkół w Gilowicach
Teatr Ludowy w Krakowie
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Narodowe Centrum Promieniowania Synchrotronowego Solaris w Krakowie
Muzeum Narodowe w Krakowie
Ramy czasowe
Październik 2017 – maj 2018
Współpracownicy
prof. dr hab. Jan Święch – pracownik naukowy Uniwersytetu Jagiellońskiego
prof. dr hab. Stanisław Sroka – pracownik naukowy Uniwersytetu Jagiellońskiego
dr hab. Zenon Piech
dr Bogusław Kastelik – pracownik naukowy Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie
Piotr Kołpak – doktorant, pracownik naukowy Uniwersytetu Jagiellońskiego
pracownicy naukowi Narodowego Centrum Promieniowania Synchrotronowego „Solaris”
Piotr Piecha – aktor Teatru Ludowego w Krakowie
Maria Krupa – przewodnik po Krakowie
Alicja Dyduch – prezes Towarzystwa Miłośników Gilowic
Cele
Promowanie nauki i pracy jako wartości niezniszczalnych i niepodważalnych
Wszechstronne rozwijanie i kształtowanie młodego człowieka
Kształtowanie postaw patriotyzmu – służba ojczyźnie poprzez naukę i poznawanie historii
Wprowadzenie młodego człowieka w szeroko rozumiany świat nauki i kultury
Doskonalenie sprawności analizy i interpretacji tekstów kultury i ich krytycznego oceniania
Doskonalenie rozumienia komunikatów o coraz bardziej skomplikowanej organizacji (werbalnych i niewerbalnych)
Stwarzanie młodemu człowiekowi możliwości prezentacji własnej osoby
Preorientacja zawodowa
Plan działań
Zadanie do wykonania | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
Opracowanie innowacji | 09.2017 | Agnieszka Kastelik-Herbuś, Kamila Urbaniec, ks. Tomasz Chamera, ks. Krzysztof Cojda, Paweł Targosz |
Opracowanie regulaminu „Obozu naukowego w Krakowie” | 10.2017 | Autorzy innowacji przy współpracy Dyrekcji oraz Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół w Gilowicach |
Pozyskanie sponsorów | 10.2017 – 05.2018 | dyrektor – Anna Satława,
wicedyrektor – Zofia Kastelik; autorzy innowacji |
Promowanie innowacji w środowisku |
10.2017 – 05.2018 | dyrektor – Anna Satława,
wicedyrektor – Zofia Kastelik; autorzy innowacji |
Zbiórka środków finansowych na rzecz stypendystów |
11.2017 | ks. Krzysztof Cojda, ks. Tomasz Chamera |
Monitorowanie postępów w nauce |
10.2017 – 01.2018 | dyrektor – Anna Satława,
wicedyrektor – Zofia Kastelik, Agnieszka Kastelik-Herbuś |
Wybór najlepszych uczniów szkoły – praca komisji
wg Regulaminu |
02.2018 | dyrektor – Anna Satława,
wicedyrektor – Zofia Kastelik, autorzy innowacji oraz Rada Pedagogiczna |
Udział w Seminarium „Sztuka recytacji dla nauczycieli i uczniów” | 02. 2018 r. | Agnieszka Kastelik-Herbuś, Paweł Targosz |
„Wyrazić siebie” – warsztaty z autoprezentacji |
02.2018 r. | Piotr Piecha |
Przygotowanie obozu naukowego | 02.2018 – 05.2018 | Agnieszka Kastelik-Herbuś,
ks. Tomasz Chamera |
Spotkanie organizacyjne z rodzicami |
04.2018 | dyrektor – Anna Satława,
wicedyrektor – Zofia Kastelik, autorzy innowacji |
Przygotowanie gali
w Collegium Novum |
04. 2018 -05.2018 | prof. dr hab. Jan Święch,
prof. dr hab. Stanisław Sroka, Piotr Piecha, Agnieszka Kastelik-Herbuś, Tomasz Chamera, Paweł Targosz |
Wyjazd na obóz naukowy | 17.05-19.05. 2018 | Agnieszka Kastelik-Herbuś,
ks. Tomasz Chamera |
Uroczysta gala podsumowująca | 18.05.2018 | Piotr Piecha, autorzy i współpracownicy innowacji |
Sprawozdanie z innowacji, rozliczenie innowacji | 05.2018-06.2018 | autorzy innowacji |
Ewaluacja innowacji | 05-06. 2018 | Agnieszka Kastelik-Herbuś, Paweł Targosz |
Obóz naukowy – plan pobytu w Krakowie
Dzień I czwartek | 17 maja |
6.45-7.15 | Msza święta w kościele w Gilowicach. |
7.30 | Wyjazd do Krakowa. |
9.30-10.30 | Zwiedzanie Rynku z przewodnikiem i prof. dr. hab. Stanisławem Sroką |
10.30-12.00 | Muzeum w Podziemiach + Wieża Ratuszowa. |
12.00-13.00 | Czas wolny. |
13.00-14.00 | Przejście ulicami Krakowa z przewodnikiem i prof. dr. hab. Stanisławem Sroką |
14.00-16.00
|
Muzeum Narodowe „Broń i barwa w Polsce” – lekcja muzealna „Rycerz i jego zbroja”. |
16.00-18.30 | Zakwaterowanie w Pensjonacie „Pola” + obiadokolacja. |
19.00-21.00 | Aqua Park. |
22.00 | Cisza nocna. |
Dzień II piątek | 18 maja |
Śniadanie. | |
9.00-10.30 | Zajęcia w Narodowym Centrum Promieniowania Synchrotronowego „Solaris” wraz z prof. dr. hab. Stanisławem Sroką |
11.00-12.00 | Czas wolny. |
12.30-14.00 | Hystoryland |
14.15.-15.00 | Zajęcia z dr. Piotrem Kołpakiem |
15.00-16.45 | Przygotowanie do mszy i gali. |
16.00-16.45 | Msza w Kolegiacie św. Anny. |
17.00-18.30 | Gala wręczenia pamiątkowych dyplomów lub stypendiów finansowych oraz stypendiów. |
18.30-19.30 | Wspólna kawa. |
20.30 | Obiadokolacja. |
Dzień III sobota | 19 maja |
7.30 | Msza święta. |
8.00-9.00 | Śniadanie. |
10.00-12.00 | Zwiedzanie Wawelu z dr. Bogusławem Kastelikiem. |
12.00-13.00 | Czas wolny. |
14.00-15.00 | GoJump. |
16.15-18.00 | Ogród Doświadczeń (lekcja „Zabawy z ciśnieniem”). |
18.20-19.30 | Relaks w Teatrze (wspólna pizza). |
19.30 | Spektakl w Teatrze Ludowym w Krakowie. |
22.00 | Pamiątkowe zdjęcie z aktorami grającymi w przedstawieniu. |
24.00 | Powrót do Gilowic |
Oczekiwane efekty:
wzrost świadomości młodego człowieka,
promowanie w szkole i środowisku lokalnym uczniów osiągających bardzo dobre wyniki w nauce,
zapewnienie wszechstronnego rozwoju młodego człowieka,
poszerzenie wiedzy uczniów,promowanie w środowisku lokalnym osób, które osiągnęły sukces naukowy.
Ewaluacja innowacji
Zajęcia z filmu ewaluowane będą przy pomocy takich narzędzi, jak:
– „tarcza strzelecka”, która polega na zaznaczaniu przez uczniów swojego udziału na zajęciach w odpowiednim miejscu na tarczy podzielonej na pola odpowiednio: sens wyjazdu, mój rozwój, organizacja, atmosfera
– „kosz na śmieci i walizka” – umieszczone na tablicy lub ścianie symbole śmietnika i walizki są miejscem, gdzie uczniowie po zajęciach przyczepiają małe karteczki z odpowiedzią na pytania:
„Co Ci się podobało i chciałbyś zabrać ze sobą?”
„Co Ci się nie podobało i co chciałbyś wyrzucić z pamięci?”
– wystawa zdjęć (fotoreportaż) i opinii uczestników obozu na szkolnych korytarzach.
Pisemne formy ewaluacji to ankieta, której poddani zostaną uczestnicy obozu naukowego oraz ich rodzice. Wnioski z tych działań zostaną przedstawione Radzie Pedagogicznej oraz rodzicom i uczniom. Formą ewaluacji będą także zdjęcia i filmiki stworzone przez uczniów, które będą zaprezentowane na korytarzu szkolnym.
Lista osób zakwalifikowanych do uczestnictwa w obozie naukowym
17-19 maja 2018 r.
L.p | Imię i nazwisko | klasa | Średnia ocen |
1. | Słonka Jagoda | VIa | 5,25 |
2. | Duś Zuzanna | Va | 5,17 |
3. | Kasprzyk Weronika | Va | 5,17 |
4. | Lejawka Krzysztof | Vb | 5,17 |
5. | Stanaszek Łukasz | VIb | 5,17 |
6. | Zych Kinga | VIb | 5,17 |
7. | Bylica Zofia | Vb | 5,08 |
8. | Herbuś Piotr | VIa | 5,08 |
9. | Jodłowiec Łukasz | Va | 5,0 |
10. | Stokłosa Natalia | Va | 5,0 |
11. | Górny Aleksandra | Vb | 5,0 |
12. | Salachna Wiktoria | Vb | 5,0 |
13. | Biernatek Aleksandra | Va | 4,92 |
14. | Malina Mikołaj | VIa | 4,92 |
15. | Luber Zuzanna | VIIa | 4,87 |
16. | Mach Wiktoria | VIIa | 4,87 |
17. | Mazurek Natalia | Va | 4,83 |
18. | Świerczek Kacper | Va | 4,83 |
19. | Salachna Paweł | Vb | 4,75 |
20. | Kastelik Joanna | VIa | 4,75 |
21. | Pyclik Julia | Va | 4,67 |
22. | Salachna Martyna | Vb | 4,67 |
23. | Kastelik Radosław | VIa | 4,67 |
24. | Wnętrzak Katarzyna | VIa | 4,67 |