PODSUMOWANIE PROJEKTU „Nowoczesny nauczyciel, nowoczesna szkoła”
W Zespole Szkół w Gilowicach w okresie od 1.10.2023 r.-31.12.2024 r. zrealizowano projekt Nowoczesny nauczyciel, nowoczesna szkoła w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Celem przedsięwzięcia było podniesienie jakości pracy placówki, rozwój kompetencji nauczycieli oraz poprawa efektów edukacyjnych uczniów. Udział w projekcie umożliwił realizację licznych działań, które pozytywnie wpłynęły na społeczność szkolną oraz lokalną. Do nadrzędnych celów projektu należało rozwinięcie umiejętności językowych i technologicznych nauczycieli, zwiększenie ich kompetencji metodycznych oraz wzrost motywacji uczniów do nauki. Szkoła, zlokalizowana na terenach wiejskich, boryka się z ograniczonym dostępem do nowoczesnych technologii i innowacyjnych metod nauczania. Projekt pozwolił na przezwyciężenie tych barier, umożliwiając nauczycielom zdobycie nowych umiejętności i przełamanie rutyny w pracy dydaktycznej.
W projekcie wzięło udział 12 nauczycieli, reprezentujących różne przedmioty i poziomy nauczania. Były to osoby o zróżnicowanym poziomie znajomości języka angielskiego oraz doświadczeniu w stosowaniu nowoczesnych technologii. Wszyscy uczestnicy zaangażowali się w działania projektowe, wykazując chęć rozwoju zawodowego i współpracy zespołowej.
Projekt obejmował: przygotowanie uczestników (materiały językowe, kulturowe, logistyczne), udział w mobilnościach zagranicznych (12 nauczycieli uczestniczyło w różnych szkoleniach z zakresu TIK, CLIL, motywacji, kreatywności, jak również w kursach językowych). Szkolenia odbyły się w Barcelonie i na Malcie. Po powrocie uczestnicy dzielili się zdobytymi umiejętnościami podczas lekcji otwartych, szkoleń na terenie placówki oraz w społeczności lokalnej (dla szkół ościennych i pracowników GOK) oraz działań promocyjnych, takich jak publikacje na stronie internetowej i mediach społecznościowych.
Projekt przyniósł wymierne korzyści, takie jak rozwój kompetencji nauczycieli – uczestnicy podnieśli swoje umiejętności językowe, technologiczne i metodyczne. Zdobyte certyfikaty potwierdziły ich postępy. Wprowadzenie narzędzi TIK, takich jak quizy online czy platformy edukacyjne, zwiększyło atrakcyjność lekcji, co potwierdziły ankiety uczniów. Innowacyjne metody pracy zwiększyły zaangażowanie uczniów oraz ich pewność siebie. Uczestnictwo w programie unijnym podniosło prestiż placówki w środowisku lokalnym, co przyczyniło się do wzrostu zainteresowania ofertą szkoły.
Zrealizowany projekt stał się ważnym etapem w rozwoju Zespołu Szkół w Gilowicach. Dzięki niemu placówka stała się bardziej otwarta na innowacje, współpracę międzynarodową i różnorodność kulturową. Projekt nie tylko podniósł jakość nauczania, ale także przyczynił się do integracji lokalnej społeczności z ideą europejskiej wspólnoty edukacyjnej.